La Graduación y Navidad - Reisverslag uit Esperanza, Argentinië van Lieke Prins - WaarBenJij.nu La Graduación y Navidad - Reisverslag uit Esperanza, Argentinië van Lieke Prins - WaarBenJij.nu

La Graduación y Navidad

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

27 December 2009 | Argentinië, Esperanza

Hoi lieve mensen,

Ik hoop dat jullie allemaal een fijne kerst hebben gehad en dat jullie in mijn plaats ook genoten hebben van de sneeuw. Hier met 35 graden, verlang ik af en toe wel naar een beetje sneeuw..

Ik ga even terug naar vorige week. Vorige week donderdag begon namelijk La Graduación met een speciale mis voor ons klas. Er werken veel mooie dingen gezegd over het verleden en onze toekomst.. Nadat het gezang afgelopen was kregen we allemaal een bijbel en een kaarsje en werden we uitgejuichd door de hele school. Dit was de afsluiting van de kerk, ik ben hier namelijk naar een katholieke school gegaan.

Vrijdagavond was dan de diploma-uitreiking. We gingen met de groep naar binnen en werden toegejuichd alsof we het wk gewonnen hadden. Daarna werden de leerlingen die extra veel gedaan hebben voor de klas en voor school naar voren geroepen en kregen een speltje.. Daarna begon de eindeloze diploma uitreiking, één voor één het podium op foto hier foto daar en dan nog een begroeting van de directrice en weer af! Bij de derde had iedereen het al gehad en was het een beetje wachten! Ik was er niet vanuit gegaan een diploma te krijgen, want ik heb eigenlijk niets gedaan als je erover nadenkt. Maar eenmaal bij de P aangekomen werd mijn naam toch echt genoemd: Lie-je-ki Prien-se! Toch wel even een mooi moment want de hele klas (80 leerlingen) stond op om te gillen en mijn naar te schreeuwen. Voelt toch wel heel speciaal om op zo´ n manier vereerd te worden. Mijn diploma opgehaald, wat overgins precies hetzelfde is als alle andere leerlingen wat maar weer bewijst dat de school hier niet zoveel voorsteld, en daarna gaan zitten en klappen voor de andere! Daarna werd er nog door een aantal mensen wat gezegd en werden we weer uitgezwaaid..!

Zaterdagavond was dan echt de grote avond! De avond waar iedereen zich al 3 maanden op aan het voorbereiden is. Jurken worden gemaakt, de sportschool wordt 5 dagen in de week bezocht en er wordt gezond met het wekkertje naast het zwembad! Dit is namelijk de avond van het grote gala.
Het begon allemaal met het feit dat het al de hele dag aan het regenen was. De straten stonden vol met water tot aan je knieën, niet zo gunstig dus! Er werd naar de kapper gegaan voor het perfecte kapsel en nog voor de laatste keer naar de epiladora! Mama had een jurk van mij opgestuurd, maar hij was een beetje groot, dus ging ik m een beetje aan laten passen.. nou zal ik jullie niet het hele verhaal vertellen, want dat is nogal lang. Het komt erop neer dat ´la modista´ mijn jurk niet op tijd af had en ik geen jurk had! Toen maar een jurkje aangedaan van Marián en maar gewoon meegegaan voor Ana Paula! Want het was natuurlijk ook haar grote avond. Eenmaal aangekomen wilde de jongen waarmee ik mijn grote entree moest maken, heel graag met mij en dus gewoon maar gedaan. Het gaat allemaal heel erg officieel, van te voren worden de canciones doorgegeven, dan wordt je voorgesteld aan het publiek, krijg je een roos en moet je de rode loper op en af lopen. Ik werd natuurlijk weer voorgesteld met mijn gecompliceerde naam en natuurlijk ook weer met de nadruk op het feit dat ik ´de holanda´ ben!!! Daarna werd het eten geserveerd op perfect opgemaakte borden en de wijn ingeschonken. Niemand had eigenlijk echt heel veel zin in eten, dus al vrij snel was het op naar de dansvloer en kon het feest echt beginnen. Ik heb er verder maar geen aandacht aan besteed dat ik mijn jurk niet had, was in het begin natuurlijk wel even een tegenvaller, maar de gezelligheid maakte eigenlijk alles goed!
Daarna kreeg ik nog even de kans om wat te zeggen aan mijn klasgenoten en dat was toch wel even goed. Heb iedereen bedankt en dat werd in dank afgenomen! Daarna weer verder gedanst en daarna nog naar de club. Uiteindelijk moe mijn bed ingedoken en gaan slapen.

Op 24 december wordt hier al kerst gevierd. We waren met het gezin uitgenodigd door de familie van Ana Maria en zijn daar gaan eten. Was aan de ene kant een beetje raar, want je komt opeens binnen in een familie die heel hecht is en ik ben nog bezig met de namen onthouden. Maar het was heel gezellig en ik voelde me heel welkom. Nadat we heerlijk veel te veel gegeten hadden, werd er vuurwerk afgestoken en champagne ingeschonken. Daarna de cadeautjes uitgepakt en daarna naar huis. Omgekleed en op naar het grote feest! Het grote kerstfeest is hier enorm belangrijk, al weken wordt er overal reclame gemaakt en worden de kaartjes verkocht. Het was inderdaad een gigantisch feest, alle jongeren van 15 tot 25 jaar waren er namelijk en dan is het toch best wel heel erg druk. Daarnaast was het ook super warm, het was die dag namelijk zo´ n 35 graden en in de avond ongeveer 28. Dus als je dan allemaal dicht op elkaar staat te dansen heb je het warm. Maar daar zijn de clubs opvoobereid. Om te beginnen is de halve club buiten en in de wc wordt papier uitgedeeld om je hoofd te ontdoen van het zweet. Allemaal lekker plakkerig dus, maar wel super leuk! Daarna nog met Sofi naar la plaza gegaan en nog een hotdog gedeeld. Inmiddels was het half acht in de ochtend dus naar huis gegaan en gaan slapen.
De volgende dag weer om 12 uur op om bij oma nog een kerstmaal te eten. Weer te veel gegeten en daarna weer verder gaan slapen. Het was een super leuke kerst maar ook wel raar om niet in Nederland te zijn. Maar gelukkig kon ik nog even met de hele familie praten op tweede kerstdag en even hun stemmen horen.

Woensdag ga ik met mijn ouders op vakantie om ergens anders nieuw jaar te vieren. Ik hoop dat jullie er ook een feestje van gaan maken.!

Veel liefs en een gelukkig nieuwjaar.


P.S. de foto´s laten nog eventjes op zich wachten maar komen eraan.

  • 27 December 2009 - 19:22

    Anandi:

    Wat een geweldige verhalen allemaal!

    fijn oud en nieuw :) veel geluk voor volgend jaar!

    Liefs van nan

  • 29 December 2009 - 17:48

    Marieke:

    Lieve Lieke, zo,n kerst vergeet je je leven niet meer! Wat maak je de toch meest fantastische dingen mee!

    Wij hebben genoeglijk kaasfondue gegeten in Barchem bij het laatste restje sneeuw. Met Oud en Nieuw gaan we naar Amsterdam om al varend over de Amstel oliebollen te bakken.

    Lieve Lieke dank je voor je uitgebreide verhalen, we genieten er elke keer weer van. Heb een spetterend uiteinde en een heerlijke start van het nieuwe jaar!

    Veel liefs van Marieke, Timo en Isa

  • 02 Februari 2010 - 20:28

    Eliane:

    Heeej Liekje!
    Wat zieje er goed uit!! En wat heb je volgens mij vette dikke pret daar! Wees maar nniet bedroefd om de sneeuw hier, inmiddels is het vieze natte kledder en waait het onwijs, de straten zijn goor en er is niet te lopen! Niks aan. Nee, dan jij met je slippers aan....jaloers!!
    Net weekend van het ZT gehad, errug leuk weer. Met Irene en Caro in de keuken gestaan, daar kun je je vast wel iets bij voorstellen...alle avonden het licht uitgedaan maar wel met de consequentie dat deze bejaarde zondagavond is ingestort....
    Kom je gauw weer terug?Je krijgt van ons allemaal een big hug, ook van onze nieuwe hond Oscar! (boxertje)en een zoen van Bieb & Lou!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 11 Juni 2009
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 21975

Voorgaande reizen:

12 November 2013 - 15 April 2014

Karibu Karibu!

23 Juli 2009 - 19 Mei 2010

Een jaartje Argentinie

Landen bezocht: